بارگذاری راه پله های بتنی و فلزی و محاسبات دستی آکادمی عمران | elitarchgroup

بحث بارگذاری راه‌پله همواره برای طراحان به‌ویژه مهندسین تازه‌کار با دشواری‌هایی همراه بوده است. در این مقاله تمامی نکات حائز اهمیت در بارگذاری با زبان ساده و مثال‌محور مطرح‌شده است. شما مهندس عزیز، بامطالعه این مقاله، دید اجرایی مناسبی در خصوص انواع راه‌پله‌ها و محاسبات بارگذاری متناظر با هر یک کسب می‌کنید. همچنین اصول اعمال بارگذاری در نرم‌افزار ETABS را نیز فرامی‌گیرید.

بارگذاری راه پله های بتنی و فلزی و محاسبات دستی آکادمی عمران | elitarchgroup در زمان محاسبه طول میلگردهای طولی و عرضی در شمشیری ها یا پاگردها لازم است طول خم در ابتدا و انتهای میلگردها در نظر گرفته شود . همانطور که گفته شد وقتی تراز اجرای تیر میان طبقه مشخص گردید، لازم است قبل از قالب بندی ستونهای پیرامون راه پله آرماتور تیرهای میان طبقه نیز به تعداد و سایز مطابق با نقشه های سازه اجرا شوند. در طراحی شمشیری فولادی راه‌پله، ابتدا یک پروفیل را فرض خواهیم کرد.

  • در اکثر مواقع شمشیری به جان تیر به صورت مفصلی متصل می‌شود و در برخی موارد ممکن است این اتصال به ستون سازه یا شمشیری میان‌طبقه نیز باشد.
  • اگر آن‌را مدل‌سازی نکنیم، سهم بار آن به ستون‌های اطراف به‌عنوان تکیه‌گاه خواهد رسید.
  • جهت اجرای آرماتورهای طولی راه پله در مش تحتانی و فوقانی، آرماتورهایی با قطر 20 میلی‌متر و در فواصل 20 سانتی‌متر لحاظ می‌کنیم.
  • از روش نصب ملاتی گرفته تا روش های پیچی، چسب و جوشی و یا روش های ترکیبی می تواند در بکارگیری و نصب نمای جی اف ار سی پله بکارگرفته شود.
  • در شکل زیر سطح بارگیر مختص هر تکیه‌گاه با رنگ‌های مختلف نمایش داده شده است.

قالب بندی کناره راه‌پله‌ها نیز به کمک قالب‌های فلزی انجام می‌شود. اگر برای آرماتورهای عرضی نیز همین تعداد را فرض کنیم، مجموعا 24 میلگرد برای یک متر مربع نیاز داریم. در واقع ریشه پله‌ها مانند یک ستون کوچک عمل کرده که بار رمپ و پاگرد اولین راه‌پله بعد از فونداسیون را به آن منتقل می‌کند. یعنی کف پله یا همان عرض برابر با 30 سانتی‌متر خواهد بود. این یک مدل پله بسیار زیبا است که در محیطی که در آن ساخته شده خودنمایی می کند. تیرهای در معرض دید در پروژه های مدرن عالی به نظر می رسند.

2. توزیع بارهای محاسبه شده متناسب با روش اجرای راه‌پله

بتن ریزی راه‌پله‌ها همراه با بتن ریزی تیرها و سقف انجام می‌شود. جهت قالب بندی پله گرد بتنی می‌توان از قالب‌های چوبی به دلیل انعطاف و شکل پذیری بالاتر استفاده کرد. اما راهکار دیگر این است که در این قسمت‌ها از ورق فلزی استفاده شود.

پله های بتنی L شکل