بررسی ، مقایسه و خرید اینترنتی مادربرد کامپیوتر با گارانتی اصلی فروشگاه آنلاین دادبان

همانطور که از نام آن مشخص است، از این اسلات برای اتصال رم به مادربرد استفاده می‌شود. نوع SIMM فقط از یک باس 32 بیتی استفاده می‌کند ولی اسلات DIMM می‌تواند به صورت همزمان با یک باس 64 بیتی کار کند. مادربورد در داخل کیس کامپیوتر قرار دارد و محلی است که بیشتر قطعات و لوازم جانبی رایانه به هم متصل می شوند. در رایانه های Tower، مادربرد در سمت چپ یا راست Towerقرار دارد و بزرگترین circuit board است. بر خلاف محصولات معمول، برخی از مادربوردهایی که با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند، به کارت وای فای داخلی مجهز شده‌اند تا به صورت بی‌سیم نیز بتوانید به سایر دستگاه‌ها متصل شوید.

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING Z690-PLUS D4 ا ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 LGA 1700 Motherboard

چرا می‌گوییم همرنگ؟ چون سازندگان مادربرد اگر مادربرد چهار شیار حافظه رم داشته باشد دو تا از این شیارها را به یک رنگ و دو تای دیگر را به رنگ دیگر می‌آورند تا به این ترتیب مشخص کنند که اگر می‌خواهید از قابلیت Dual Channel استفاده کنید باید ماژول‌هایتان را در شیارهای همرنگ نصب کنید. این فرم فاکتور، نسخه پیشرفته‌تری از فرم فاکتور ATX محسوب می‌شود و ابعاد آن ۵/۳۰x۷/۲۷ سانتی‌متر است. بنابراین بزرگ‌ترین ابعاد در میان مادربردها، به مادربردهای E-ATX تعلق می‌گیرد. قیمت مادربرد E-ATX از سایر مادربردها گران‌تر بوده و این مسئله به خاطر ابعاد بزرگ و تعداد نقاط اتصال بیشتر برای دستگاه‌های مختلف است.

  • برای مثال اگر شما دو ماژول رم ۸ گیگابایتی دارید، مهم نیست آن‌ها را در چه شکاف‌هایی قرار دهید؛ همیشه ۱۶ گیگابایت حافظه دردسترس خواهید داشت.
  • بهترین روش برای اطلاع از نسخه هر کدام از شیارهای PCI-E در مادربرد مراجعه به صفحه مشخصات آن در وبسایت‌های فروشگاهی یا سایت سازنده آن مادربرد است.
  • همین که شما بدانید مادربرد از چه سری است و آیا آن سری به درد کاربری شما می‌خورد یا نه کفایت می‌کند و دیگر نیازی نیست راجع به مشخصات فنی آن بدانید.
  • واقعیت این است که هیچ‌یک از کاربران عادی یا حتی حرفه‌ای اصلا نمی‌دانند که اورکلاک چیست یا اگر بدانند، هیچ‌وقت سراغ آن نمی‌روند.
  • و شامل سنسوری برای تشخیص دادن دما هستند که با برقراری ارتباط با BIOS سیستم و یا سیستم عامل میتواند به سرعت فن های سیستم نظم ببخشد.

اولین مادر برد در سال 1982 وارد بازار شده است که با تاریخ  رونمایی اولین کامپیوتر تطابق دارد. همانطور که گفتیم این قطعه خود نیز از اجزاء دیگری ساخته شده است که در ادامه به طور مختصر در مورد آن ها بحث خواهیم کرد. بدون شک این دیگر واضح است که همه ی شما می دانید تمامی وسایل از چندین قطعه تشکیل شده اند که هر کدام کار مربوط به خود را انجام می دهند مادر برد نیز یکی از این قطعات است. اگر نگاهی به تاریخچه Motherboard بیندازید خواهید دید که این قطعه هنگامی که کامپیوترهای خانگی روی کار آمدند ساخته شده است و از همان ابتدا در تمامی وسیله های الکترونیکی وجود داشته است و رفته رفته انواع مختلفی از آن تولید شده است. اگر به دنبال خرید یک مادربرد قوی هستید احتمالا شما یک گیمر یا طراح حرفه ای باشید که کیفیت و قدرت مادربرد برایتان بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر این‌ها بایوس نقش‌های دیگری نیز دارد که در ادامه‌ی مطلب به آن می‌پردازیم. در میان اجزای اصلی مادربرد کامپیوتر، خازن یک نوع دستگاه الکترونیکی است که برای فیلترینگ، جدا سازی و زمان‌بندی مادربرد در مدار استفاده می‌شود. همچنین در مادربرد خازن‌های بیشتری وجود دارد که عملکرد آن‌ها عمدتا جداسازی است و به همین دلیل آن‌ها را خازن‌های جداسازی نام گذاری کرده‌اند. برای تثبیت نیرو، یک خازن جدا کننده مختص به هر IC موجود در سیستم استفاده می‌شود که دارای سطوح مختلف وولتاژ مانند 3.3 ولت، 5 ولت و 12 ولت می‌باشد.

بهترین مادربردهای DDR3 را بشناسید.

اندازه گذرگاه داده (Data Bus) برد های اصلی جدید دارای یک گذرگاه داده ای شصت و چهار بیتی می باشند. گذرگاه فوق عرض بزرگراهی را نشان می دهد که داده ها در طول آن حرکت و دراحتیار پردازنده گذاشته شده و یا پردازنده نتایج عملیات خود را از طریق آنها ارسال می نماید. البته، صحبت‌های ما بدان معنا نیست که شما حتما باید پردازنده خود را اورکلاک کنید. اورکلاک کردن سیستم، نیازمند دانش فنی و داشتن خنک‌کننده قوی‌تر بوده و تا حدودی می‌تواند سرعت CPU شما را افزایش دهد.

مادربرد

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار